Handelsvillkor


 

Betalning och säkerhet

Vi säljer till privatpersoner, företag och offentliga institutioner.

På LEDMegaStore.se kan du betala med:

  • Klarna Faktura
  • VISA/Master Card
  • Swish
  • Paypal
  • Banköverföring
  • Fakturabetalning (erbjuds företag och offentliga institutioner som anger organisationsnummer i kassan)

 

Inga extra avgifter tillkommer för betalning på LEDMegaStore.se.

Priser anges inklusive moms.

Transaktionen sker via en SSL-krypterad anslutning. Beloppet dras inte från kortet förrän paketet skickats från oss.

För att se Klarnas villkor – klicka här

Vid frågor om din betalning via Klarna är du välkommen att kontakta Klarna på 08-120 120 10. Du kan också logga in på ditt Klarna här.

 

Reservering av belopp

Om du betalar med ett internationellt betalkort reserveras beloppet direkt. Pengarna hålls reserverade på ditt kort eller konto tills:

  1. Vi drar beloppet när vi skickar varan, eller
  2. Pengarna frisläpps enligt överenskommelse med din kortutgivare.
    Du kan läsa mer om reglerna för ditt specifika kort hos din kortutgivare.

 

Prisfel

Om ett pris är tydligt felaktigt, och du rimligen borde ha upptäckt det, är vi inte skyldiga att leverera produkten till det felaktiga priset.

 

Leverans:

Lagervaror skickas vanligtvis samma dag som beställningen görs före kl. 14.00. Det kan förekomma perioder med hög belastning och sjukdom, vilket kan leda till förseningar.

Om varan är slutsåld levereras den vanligtvis inom 1 - 2 veckor. Förväntat leveransdatum när varan är tillgänglig igen anges i produktbeskrivningen. Det är inte möjligt att hämta varorna hos oss.

Du kommer alltid att få en orderbekräftelse via e-post omedelbart efter att du har gjort din beställning. Om du inte har fått en orderbekräftelse kan det bero på att varan har sålt slut innan vi har hunnit uppdatera lagerstatusen, eller att du har angivit en felaktig e-postadress. Om du inte har fått en orderbekräftelse, vänligen kontakta vår kundservice så snart som möjligt för hjälp.

Så länge ordern inte har behandlats har du möjlighet att göra ändringar eller avboka din beställning.

När din order har skickats kommer du att få ett eller flera e-postmeddelanden med spårningslänk beroende på antal kolli i din order.

Vid eventuella frågor gällande din beställning är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice för assistans.

 

Leveransvillkor

Vi samarbetar med Bring och Schenker för att leverera paket till Sverige. Du mottar oftast din order 2 - 5 vardagar efter att vi har skickat ordern. Kom ihåg att ta med legitimation när du ska hämta ut ditt paket.

Vi tar på oss ansvaret för eventuella skador och förlorade försändelser under transporten från vårt lager till dig som kund. Du har ansvaret för detsamma när en vara skickas i retur till oss.

Om du inte har mottagit din order inom en vecka från att din beställning har skickats, ber vi dig att alltid kontakta oss så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.

Vi rekommenderar att du väntar med att boka tid hos elektriker, installatörer och annat branschfolk tills du har mottagit och kontrollerat varorna.

Vi vill uppmärksamma att det kan förekomma förseningar orsakade av speditören eller våra tillverkare.

Vid förseningar, restorder eller slutsålda varor så strävar vi efter att så snabbt som möjligt informera dig om detta och göra vad vi kan åt saken.

 

Outhämtade paket

Om du inte har hämtat ut ditt paket skickas det tillbaka efter en period som anges av fraktföretaget. Du kan inte ångra ett köp genom att vägra motta eller inte hämta ut paketet utan en uttrycklig överenskommelse med oss.

Observera! Vi drar av de faktiska kostnaderna för paket som inte har hämtats.

 

Synliga fraktskador

Om du har mottagit en vara och emballaget visar tydliga tecken på skador, uppmanar vi dig att omedelbart öppna paketet tillsammans med transportören eller budet.

Om de inte har tid att vänta, bör du notera på kvittot att du har mottagit paketet MED FÖRBEHÅLL. Om du öppnar paketet tillsammans med transportören eller budet och upptäcker att varan är skadad, bör du vägra att ta emot försändelsen. Kontakta oss omedelbart och skicka bilder på skadorna på både transportlådan och produkten. Skicka ett e-postmeddelande till shop@ledmegastore.se tillsammans med ditt ordernummer.

Om du upptäcker en fraktskada efter att emballaget har öppnats, bör du kontakta oss inom 24 timmar. Skicka bilder till shop@ledmegastore.se. Kom ihåg att spara emballaget, eftersom det är mycket viktigt för oss i behandlingen av ärendet.

 

Dolda fraktskador

Om varans emballage ser bra ut vid leverans, men varan ändå är skadad, bör du kontakta oss inom 24 timmar.

 

Returnera en vara

Vid retur av en vara är det du som kund som står för returfrakten.

Det finns två alternativ för att skicka tillbaka en retur. Den första är att skapa och skriva ut en returetikett i vår returportal:

https://ledmegastore.se/content/126-retursedel

Returfrakten är speditörens avgift. Priset är fast oavsett paketets volym och vikt. Det dras av från återbetalningen när vi mottagit och behandlat din retur på vårt lager.

Klipp ut och klistra fast fraktlappen på ett emballage, gärna på samma låda som användes för att skicka ordern till dig, och lämna in till ditt närmaste Bring-ombud.

Du kommer att få ett e-postmeddelande från oss när vi har mottagit returen och behandlat ärendet.

Observera att det tar som regel 10 – 14 dagar för en retur att komma tillbaka till vårt lager. Kontakta oss om du är orolig för att vi inte har mottagit eller registrerat din retur.

Den andra alternativet är att skicka paketet till vårt returlager i Grästorp:

 

LEDmegastore.se

Södergatan 36

467 30 Grästorp

 

Vi uppmanar dig att endast skicka paket till Grästorp med företagsleverans. Vi accepterar inte paket som levereras till utlämningsställen eller som skickas med postförskott.

För mindre returer kan man använda ett vadderat kuvert och sända som brev. Bifoga gärna en kopia av din orderbekräftelse med returen.

Glöm inte att skriva ner eller ta en bild av spårningsnumret och skicka det till oss, så att det blir lättare att följa upp ärendet. Vi tar inte ansvar för försändelser som försvunnit eller som skickats med fel leveransmetod.

 

Garanti

För de varor som är markerade eller angivna att ha 5 års garanti gäller tillverkarens garanti efter den normala 3-årsgarantin.

Det är alltså tillverkarens villkor för dessa garantier som tillämpas. Med andra ord, om det uppstår brister på varor efter den 3-åriga reklamationsrätten, och dessa har en 5-årig garanti, är det tillverkarens ansvar att hantera reklamationen.

Läs mer om tillverkargaranti här.

 

Värmepumpar

Serviceinspektion är obligatoriskt för alla värmepumpar med en köldmediefyllning på 1001 gram och däröver.

Alla tillverkare av värmepumpar kräver, för att tillverkargarantin ska gälla, att installationen utförs av en certifierad installatör och att en årlig serviceinspektion utförs, oavsett hur mycket köldmedel värmepumpen innehåller. Vi rekommenderar därför alltid en årlig serviceinspektion. En värmepump som regelbundet inspekteras håller längre och behåller sin prestanda och effektivitet längre. Brist på dokumentation för ovanstående betraktas som felaktig användning.

 

Solceller

Montering och anslutning av solcellssystem, samt driftsättning, måste utföras av en auktoriserad elektriker. Brist på dokumentation för auktoriserad montering och driftsättning betraktas som felaktig användning och påverkar därför tillverkargarantin.

 

Ångerrätt

Som konsument har du 30 dagars ångerrätt när du handlar hos oss. Du är välkommen att kontakta oss för rådgivning först. Det är möjligt att vi hittar en lösning så att en retur inte blir nödvändig.

Ångerfristen upphör 30 dagar efter den dag du har mottagit din vara, eller den sista varan i ordern vid överenskommen delleverans. Skicka ett e-postmeddelande till oss på shop@ledmegastore.se, så noterar vi att din retur är på väg till oss.

Du ska returnera din beställning till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att du meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Du står för de direkta kostnaderna i samband med returen, och det är du som ansvarar om en skada uppstår under transporten.

Vissa varor kan inte returneras med vanlig post. Detta gäller för: Större varor som solpaneler, omvandlare och värmepumpar.

Läs mer under 'Returnering av en vara'.

Paketera gärna returen i samma fraktmaterial som ordern tidigare var packad i. Brister i originalförpackningen kan eventuellt leda till en värdeminskning. För att vara säker på att du får tillbaka alla pengar rekommenderar vi att varan returneras i originalförpackningen.

Du är endast ansvarig för eventuell värdeminskning av varan som beror på hantering utöver det som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktionssätt. Du kan med andra ord testa varan på samma sätt som i en fysisk butik, men det är inte tillåtet att börja använda den.

Om du ångrar köpet och har använt varan eller gjort ingrepp i den som inte kan ändras tillbaka till standardutförandet, kan du endast få tillbaka en del av eller inga pengar alls, beroende på varans kommersiella värde.

 

Återbetalning

Om du ångrar ditt köp får du tillbaka hela beloppet från oss, inklusive fraktkostnaden som du lagt ut för. Vid en nedskrivning, som du är ansvarig för, kommer detta belopp att dras av.

Om du har använt vår retursedel kommer återbetalningen dras av från köpbeloppet. Om du har betalat med betalkort eller PayPal, returneras pengarna till samma betalkort eller PayPal-konto.

 

Om du utnyttjar din ångerrätt återbetalar vi alla betalningar som vi har mottagit från dig utan onödigt dröjsmål, senast 14 dagar från den dag då vi mottagit ditt meddelande om att du vill ångra avtalet.

Vi kommer att genomföra en återbetalning med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om inte vi uttryckligen har kommit överens om något annat med dig.

Vi kan hålla inne betalningen tills vi har mottagit varan, om inte du skickar oss dokumentation för att du har returnerat den.

 

Återbetalning med Klarnabetalning:

Om du returnerar hela eller delar av din beställning ska du självklart inte betala för dessa varor.  Logga in på Mina Sidor på klarna.com och flytta fram fakturans förfallodatum med tio dagar. Då hinner vi ta emot returen och registrera den. Under Mina Sidor hos Klarna kan du även kontrollera när returen har registrerats genom att hämta en uppdaterad version av din faktura. Du kan logga in genom att antingen ange e-postadressen du använde i ditt köp eller ditt OCR- / Fakturanummer och personnummer. Skulle returen inte ha registrerats när det nya förfallodatumet närmar sig ber vi dig att kontakta Klarnas kundservice, så hjälper de dig vidare.

 

Reklamationsrätt

Reglerna i köplagen gäller vid köp av varor.

Om du handlar hos oss som privatkonsument har du 36 månaders reklamationsrätt. Det innebär att du kan få varan reparerad, utbytt, få pengarna tillbaka eller få ett prisavdrag beroende på de specifika omständigheterna. Det krävs att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått på grund av felaktig användning av produkten eller annat skadligt beteende.

Observera att LED-produkter som ansluts till sensorer, tidur och produkter med reläer kan skada det inbyggda LED-drivdonet i produkten eller dioderna i en LED-list.
Du måste reklamera inom rimlig tid efter att du har upptäckt ett fel eller en brist på varan. Om du reklamerar inom två månader efter att felet eller bristen upptäckts kommer reklamationen alltid att anses ha gjorts inom rimlig tid i förhållande till reklamationsfristen.
Vi rekommenderar att du kontrollerar din beställning omedelbart när du mottagit den, för att kontrollera eventuella transportskador och brister.

För försäljning till företag erbjuds i utgångspunkten endast 12 månaders reklamationsrätt.

Om reklamationen är berättigad kan vi begära att få den defekta varan returnerad. Om vi skickar en ersättningsvara medföljer en gratis retursedel i samband med den skickade reklamationen.

 

Undersökningsavgift för icke-defekta varor

LEDmegastore.se förbehåller sig rätten att testa varor som påstås vara defekta. Om LEDmegastore.se finner att varan är okej efter testet, måste det förväntas att varan skickas tillbaka med en faktura för utfört arbete.

Undersökningsavgiften är minimum 600 SEK och du måste ge ditt särskilda samtycke till avgiften när varan lämnas in för reklamation. Du behöver naturligtvis endast betala undersökningsavgiften om det visar sig att varan inte är defekt enligt köplagens bestämmelser.

Först efter testet kommer LEDmegastore.se att genomföra en eventuell utbyte/kreditering.
Om reklamationen är berättigad, återbetalar vi dina (rimliga) fraktkostnader. Varan måste alltid skickas tillbaka i lämplig förpackning, och kom ihåg att få ett kvitto för avsändning så att vi kan återbetala dina fraktkostnader.

 

Särskilda bestämmelser för näringsidkare

Näringsidkare har samma försäljningsvillkor som konsumenter, dock med följande modifieringar:

  • Som näringsidkare har du ingen ångerrätt.
  • Om vi mottar krav från tredje part om avgifter eller annat, oavsett anledning, betalas dessa inte.
  • Det ges 1 års reklamationsrätt, gällande från fakturadatumet.
  • Vi förbehåller oss rätten att reparera eller byta ut produkter snarare än att häva köpet.
  • Vid eventuellt utbyte eller reparation, förnyas inte reklamationsperioden.
  • LEDmegastore.se förbehåller sig äganderätten till levererade varor tills hela köpesumman inklusive leveranskostnader samt eventuella räntor och kostnader är betalda fullt ut.
  • Kostnader i samband med eventuell verkställighet av äganderätten kommer alltid att belasta köparen.
  • Ränta tillkommer från förfallodatumet med upp till 1,5 % per påbörjad månad.
  • Vid reklamation ska köparen själv stå för kostnader för frakt och eventuell förpackning.
  • Reklamation av fraktskador måste göras av mottagaren direkt till speditören senast 48 timmar efter att leveransen har skett.

 

 

Integritetspolicy

LEDmegastore.se respekterar vikten av integritet. LEDmegastore.se kommer aldrig att lämna ut information om kunder/användare till tredje part, om det inte är nödvändigt för att genomföra en transaktion. LEDmegastore.se kommer inte att sälja ditt namn, adress, e-post, kreditkort eller andra personuppgifter till någon tredje part utan ditt förhandsgodkännande.

Vid Klarnabetalning kan Klarna be dig om bankidentifikation för att bevisa vem du är. Detta steg sker uteslutande på Klarnas sida och ingen information delas med oss förutom om du blivit beviljad att bli kund hos dem eller inte.

Läs mer i vår cookie-policy.

 

Lagval och jurisdiktion

Dansk lag tillämpas.
Beslut om internationella köplagen, CISG, ska undantas, vilket är relativt vanligt.
Köp av varor på LEDmegastore.se är underkastade dansk lag. Alla tvister avgörs av de ordinarie danska domstolarna.

 

Ytterligare villkor

Beroende på olika skärminställningar kan färger se olika ut på skärmen.

Vi har gjort allt för att visa färgerna på skärmen så exakt som möjligt, men de kan variera från originalet på grund av inställningarna på din skärm eller skrivare, såsom kontrast, ljusstyrka, mättnad, skärmtyp osv.

Alla försök till bedrägeri kommer att polisanmälas. Vi lagrar alla IP-adresser. Vi samarbetar med Svea Inkasso för hantering av fakturerings- och inkassofrågor.

Vi är inte ansvariga för skador på egendom som resultat av felaktig och oavsiktlig användning av våra produkter. Vi är bara ansvariga så länge det följer av danska rättens tvingande regler.

Oavsett eventuella motsatta villkor i handelsvillkoren är LEDmegastore.se inte ansvarig för indirekta förluster, inklusive förlust av produktion, försäljning, vinst, tid eller goodwill, om det inte orsakats avsiktligt eller genom grov vårdslöshet. Vi är bara ansvariga så länge det följer av danska rättens tvingande regler.

 

Information om överklagandemöjligheter

Om du som köpare vill klaga på ditt köp måste du kontakta oss per telefon eller via e-post: shop@ledmegastore.se. Vi kommer att göra vårt bästa för att hjälpa dig.

Om vi inte lyckas hitta en lösning som alla parter är tillfreds med så har du som konsument rätt att få ditt ärende prövat hos:

 

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

https://www.arn.se/konsument/

 

Om du är bosatt i ett annat EU-land än Danmark kan du lämna in ett klagomål till EU-kommissionens online klagomålsportal här - https://ec.europa.eu/odr. När du lämnar in ett klagomål ska du ange vår e-postadress: shop@ledmegastore.se.

 

Standardångerblankett

(Denna blankett fylls i och returneras endast om ångerrätten utövas)

Till:

LEDmegastore.se

Södergatan 36

467 30 Grästorp

e-mail: shop@ledmegastore.se

 

Jag meddelar härmed att jag önskar utöva ångerrätten i samband med mitt köpeavtal avseende följande varor/tjänster:

_________________________________________________________________________


Beställt den: _______________________________ Mottaget den: ________________


Konsumentens namn: ______________________________________________________________________


Konsumentens adress: ___________________________________________________________________


Konsumentens underskrift (endast om blankettens innehåll meddelas på papper):

_________________________________________


Datum:

_________________________________________

 

Handelsvillkoren senast uppdaterade den 18.04.2024.